tirsdag 7. juni 2011

Nytt bilsete til Mini

Det er jammen ikke lett å finne frem i jungelen av bilseter og velge hvilke råd en vil følge. Cabriofixen begynner å bli litt liten, og nytt sete må på banen hvertfall i løpet av sommeren. Alle som har barn vet vel at det tryggeste er å sitte bakovervendt i forhold til frontkollisjoner. Trygg trafikk anbefaler at barna sitter bakovervendt til de er fire år. Når man går over fra det første babysetet til neste, merker man hvor liten den "romslige" familiebilen egentlig er.

Jeg har ikke funnet testresultater på det setet jeg har siklet litt på, nemlig Maxi Cosi Mobi. Det er bakovervendt og går fra 9-25kg. Det kan innstilles i fire ligge- og sitteposisjoner. Lurer på hvor stort og klumpete det er sammenlignet med andre seter?
At det ikke er med i den nyeste testen synes jeg er merkelig... får følelsen av at den nyeste bilsete-testen er kjøpt og betalt av testvinneren...

VG forvirrer oss forbrukere med å komme med påstanden: Forovervendt barnestol bedre enn bakovervendt i artikkelen: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10086835
Setet Kiddy Guardian pro 2, som er et forovervendt sete, forbigår flere bakovervendte f.eks "poppissetet" Besafe izi kid x3 isofix. En stakkar som prøver å finne frem blant alle testresultater og råd kan bli forvirret av mindre. Et svært viktig poeng Trygg trafikk svarer med er at det i testen ikke er tatt nok hensyn til nakken, som i en kollisjon er veldig utsatt. I en frontkollisjon der barnet sitter forovervendt blir belastningen på nakken tre ganger så stor enn ved å sitte bakovervendt...

konklusjonenen min blir at jeg ikke lar meg lure av slike artikkeloverskrifter. Mini`n får sitte og glane bakover i sitt neste sete også. Er like blank når det gjelder setevalg, så hvis noen har tips eller kommentarer til hva som er bra/ikke bra tas det imot!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar