fredag 24. juni 2011

8mnd kontroll

På onsdag var vi på 8mnd kontroll. Mini er virkelig ingen baby lenger, og jeg innser det nå, selvom han alltid vil være baby i mine øyne. Han har gått opp 700g siden vi veide ham for ca 8 uker siden og er nå 10590g, og har strekt seg til hele 78cm. Ikke rart vi må bruke str 1-1,5 år.

I denne kommunen er 8mnd kontrollen en gruppekonsultasjon og jeg syntes det virket spennende og sosialt. Vet ikke hva jeg egentlig hadde forventet, men trodde nok at det skulle være mer info og ledelse av helsesøster. I stedet ble vi sittende og skravle i ekte kaffeslaberasstil lett henslengt på gulvet. Gruppa bestod av damene fra barselgruppa og dermed var det ingen sjenerte smil, høflig småprat eller pinlig taushet. Helsesøster forsøkte å pense inn på aktuelle problemstillinger som søvn, fast føde og amming, og var tilgjengelig for eventuelle spørsmål. Ingen hadde spørsmål, og alle virket fornøyde og trygge på tilværelsen med småbarn i hus. Det mest fascinerende med å treffes i gruppe slik var å se de små leke side om side på gulvet. Det var tydelig at disse seks små individene har sine helt egne personligheter. Aktivitetsnivået var skyhøyt, viljen til å utforske var sterk og det gikk unna så leker og smokker spratt rundt.

Neste kontroll er ikke før i slutten av august og da er det far som skal få gleden av å være med poden. Selvom jeg synes det er stas og trivelig på helsestasjonen er det greit å overlate ansvaret til pappan, særlig siden det er tid for ny vaksine ved neste besøk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar