torsdag 27. januar 2011

Fast føde

Innføring av fast føde er en milepæl for alle foreldre og barn. Den lille har til det tidspunktet kun fått flytende, enten fra puppen til mor, flaska til far eller kanskje begge deler. Når foreldre skal begynne å la babyen få smake på grøt eller grønnsaksmos er rimelig omdiskutert har jeg skjønt. Helsedirektoratet anbefaler per dags dato å gradvis begynne innføring av fast føde fra 6 måneders alder. De legger til at noen barn kan ha behov for å starte tidligere, men at det ikke bør skje før 4 måneders alder. Rundt omkring på de ulike nettdiskusjonene er det like mange meninger som det er folk. Noen begynner allerede før ungen er 3måneder med tynn grøt, mens andre insisterer å fullamme til 6måneder. Ammepolitiet er stadig ute med meningene sine, og mener nærmest det er barnemishandling å starte med mat tidligere. Må innrømme at jeg har mest sansen for folk som ikke blander seg inn i hvordan andre ønsker å ha det. Nei, det er ikke egoistisk å starte med fast føde og håpe på noen ekstra timer søvn om nettene. Barnet er da ikke tjent med en mor som er utslitt etter 5 måneder med våkenetter.

Tror jeg blir litt forbanna på ammenaziene fordi jeg hadde oppstartsproblemer med ammingen, som så mange andre. Det går nok ikke helt på skinner for alle fra første stund. Gjennom graviditeten forberedte jeg meg på alt som hadde med utviklingen i svangerskapet, fødsel, bading av spedbarn osv osv, men jeg var virkelig ikke forberedt på at noe så naturlig som amming kunne være så strevsomt.

 Redningen for meg ble Medela brystskjold.
Uten hadde det nok blitt flaskebarn av Mini. Har skjønt at helsesøstre og jordmødre ikke er direkte begeistret over skjoldbruk, men hva gjør man når det later til å være den beste løsningen for mor? skjønner ikke helt maset om at det er viktig å pumpe seg 2-3ganger daglig hvis man bruker skjold for å unngå å få brystbetennelse og miste melka. Har inntil for to uker siden pumpet en gang daglig, nå har jeg sluttet med det og merker ingen forskjell, heldigvis

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar